De nieuwste trend in het marktonderzoek: neuro-wetenschap. Want uw hersenen weten veel beter wat u wilt dan u zelf denkt. Hoe geheim zijn uw gedachten eigenlijk nog? De nieuwste trend in het marktonderzoek: neuro-wetenschap. Want uw hersenen weten veel beter wat u wilt dan u zelf denkt. Hoe geheim zijn uw gedachten eigenlijk nog? En kun je zelf controle krijgen over onbewuste signalen in het brein? Vergeet de vragenlijsten, de consumentenpanels en de focusgroepen: de moderne marktonderzoeker bekijkt het consumentenbrein in de hersenscanner. Want wat mensen zéggen, blijkt lang niet altijd overeen te komen met wat ze werkelijk dénken. Met de huidige generatie hersenscanners is het mogelijk om uw gedachten en emoties te zien nog voor u zich daar bewust van bent. En dat is reuzehandig voor marktonderzoekers, want die breken zich al jaren het hoofd over de vraag waarom 90 procent van de nieuwe producten stelselmatig in het eerste jaar flopt. De term neuro-economie is volgens Wikipedia een Nederlandse uitvinding: hij staat op naam van hoogleraar neuro-economie Ale Smidts (Erasmus Universiteit Rotterdam). Smidts onderzoekt al enige jaren het effect van reclameboodschappen op het brein met moderne hersenscanners. Merkenstrateeg Martin de Munnik (EQ Brands, laMarque) en hoogleraar neurowetenschap Victor Lamme (UvA) stonden aan de wieg van Neurensics, het allereerste neuro-economisch onderzoeksbureau in Europa. Met fMRI-scans van het consumentenbrein adviseren ze het bedrijfsleven bij hun merkenbeleid en marketingstrategie. Neurowetenschapper Rainer Goebel (Universiteit Maastricht) probeert mensen juist controle te laten krijgen over onbewuste processen in hun brein. Met neurofeedback koppelt hij de hersensignalen uit de fMRI-scanner terug naar de persoon in de scanner. Zo hoopt hij mensen met een fobie, depressie en mogelijk zelfs schizofrenie van hun klachten af te helpen.
Bron: VPRO
Labyrint TV
Dit is de laatste aflevering van Labyrint. Tijd voor een vooruitblik, hoe gaat onze toekomst eruit zien? Labyrint vroeg vijf prominente wetenschappers om hun visie. Dit is de laatste aflevering van Labyrint. Tijd voor een vooru ...
Labyrint TV
Wie hebben de grootste woordenschat, Nederlanders of Vlamingen? Ruim 400.000 Nederlanders en Belgen deden 600.000 keer mee aan het Groot Nationaal Onderzoek naar taal. Een unieke momentopname van de Nederlandse taal. Wie hebben ...
Labyrint TV
'Leven in het nu' is onmogelijk. Onze hersenen hebben namelijk tijd nodig om informatie te verwerken. Maar niet alleen onze tijdsperceptie, ook tijd zelf heeft merkwaardige eigenschappen.
Labyrint TV
Tijdens de zwangerschap schenkt elke baby zijn moeder een portie stamcellen. Volgens Amerikaans onderzoek leven deze cellen voort in het lichaam van de moeder en komen ze haar te hulp als ze ziek is. Tijdens de zwangerschap sch ...
Labyrint TV
CO2, ofwel kooldioxide, we willen er niet teveel van uitstoten. Maar de auto aan de kant laten staan, daartoe zijn we ook niet bereid. Wat als we die CO2 zouden omzetten in brandstof? Nog rendabel ook! CO2, ofwel kooldioxide, w ...
Labyrint TV
Chris Pollock is blond. Maar het haar op zijn armen is rood. Hij kreeg nieuwe armen binnen een revolutionair transplantatieprogramma van het ziekenhuis van de Johns Hopkins Universiteit in Baltimore. Chris Pollock is blond. Maa ...
Labyrint TV
De meeste mensen vinden schimmels alleen maar vies. Maar zonder schimmels zouden wij geen brood, kaas of bier hebben. Bovendien verteren schimmels dode planten- en dierenresten. De meeste mensen vinden schimmels alleen maar vie ...
Labyrint TV
In 1953 onderging Henry Molaison een experimentele operatie. Een klein stukje van z