De afgelopen jaren klinkt de roep om dekolonisatie. We halen beelden omver, verwijderen schilderijen van muren en veranderen straatnamen. Als we de wereld niet langer met een koloniale blik willen bezien, moeten we afrekenen met ons verleden. Maar hoe doe je dat eigenlijk op een manier die werkelijk iets bijdraagt? Aan de hand van haar eigen koloniale familiegeschiedenis zoekt schrijver en denker Marjolijn van Heemstra het antwoord op deze vragen. Een van haar voorvaders was in de jaren twintig gouverneur van Suriname. Hij zwengelde de mijnbouw aan en was dus medeverantwoordelijk voor een ecocide van gigantische proporties.
Bron: HUMAN
Grensgevallen
De afgelopen jaren klinkt de roep om dekolonisatie. We halen beelden omver, verwijderen schilderijen van muren en veranderen straatnamen. Als we de wereld niet langer met een koloniale blik willen bezien, moeten we afrekenen me ...
Grensgevallen
Schrijver Marjolijn van Heemstra buigt zich over de grote morele vragen van het klimaatactivisme. Dit voorjaar stond ze op de A12 om te protesteren tegen fossiele subsidies. Voordat ze de snelweg opging, volgde ze een actietrai ...
Grensgevallen
Seksueel grensoverschrijdend gedrag is niet altijd even goed te herkennen. Soms is het overduidelijk, soms is het strafbaar. Soms is het een schemergebied waarin grenzen moeilijk te onderscheiden zijn. Soms wordt er iets van ge ...
Grensgevallen
Schrijver Marjolijn van Heemstra onderzoekt hoe gendervriendelijk ze eigenlijk is. Ze heeft nooit echt de drang gevoeld haar voornaamwoorden te gebruiken. De mensen in haar omgeving zijn er wel mee bezig. Hoewel Marjolijn haar ...
Grensgevallen
Nergens is de grens tussen dood en leven zo precair als bij het onderwerp abortus. Er zijn wetten, wachtkamers en witte jassen daar waar het legaal kan. Maar ondertussen is abortus ook wereldwijd een schemergebied. Want waar le ...
Grensgevallen
Het Europees grensbeleid houdt Marjolijn van Heemstra al jaren bezig. En met de val van ons kabinet groeit haar ongemak bij dit thema. Van Heemstra buigt zich over de vraag waarom we een systeem accepteren dat andere levens min ...