Tussen meten en weten

'Meten is weten' is het credo in de westerse samenleving. Als iets niet meetbaar is, lijkt het niet relevant. Maar zijn we niet doorgeschoten in deze cijfermatige benadering van het leven? Zijn er niet veel meer domeinen die ons inzicht verschaffen in wat er om ons heen gebeurt? Jan Bor, filosoof en zen-beoefenaar, gaat op onderzoek uit hoe het vertrouwen op cijfers en kwantificering van de maatschappij ons leven bepaalt en hoe we anders naar de werkelijkheid kunnen kijken.

Wetenschap is bij uitstek het terrein waar meten de norm is. Echter, sinds meer dan een eeuw, sinds de kwantumfysica en het onzekerheidsprincipe, staat ook de wetenschap oog in oog met niet-weten. De wetenschap raakt hier aan onzekerheden van het 'echte' leven. Jan Bor ontmoet mensen die in het gebied 'tussen meten en weten' wetenschap bedrijven. Jan Bor is filosoof en zenbeoefenaar en ziet hoe het vertrouwen op cijfers en kwantificering van de maatschappij ons leven bepaalt. Hoe kunnen we anders naar de werkelijkheid kijken?

Bron: KRONCRV

Meer Afleveringen van Tussen meten en weten

Nederland 1

Tussen meten en weten

Wetenschap is bij uitstek het terrein waar meten de norm is. Echter, sinds meer dan een eeuw, sinds de kwantumfysica en het onzekerheidsprincipe, staat ook de wetenschap oog in oog met niet-weten. De wetenschap raakt hier aan o ... 

Nederland 1

Tussen meten en weten

Meetbaarheid is een belangrijk instrument als het gaat om onze gezondheid, maar leidt het ook altijd tot de beste beslissingen als efficiëntie gaat meewegen? In de oosterse traditie zag men het menselijk lichaam als een microc ... 

Nederland 1

Tussen meten en weten

De cijfers in economie representeren al lang niet meer onze dagelijkse werkelijkheid. Er gaat steeds meer geld om in de financiële markten, terwijl de ongelijkheid toeneemt. Wat is hier aan de hand? Hoe kunnen we ons ontworste ... 

Nederland 1

Tussen meten en weten

Eén van de struikelblokken die bij vernieuwing van het onderwijs steeds weer in de weg lijken te staan zijn toetsen. Wat zeggen deze toetsresultaten werkelijk over de ontwikkeling van onze kinderen? En wat zijn de negatieve ge ...