Eén van de struikelblokken die bij vernieuwing van het onderwijs steeds weer in de weg lijken te staan zijn toetsen. Wat zeggen deze toetsresultaten werkelijk over de ontwikkeling van onze kinderen? En wat zijn de negatieve gevolgen? Jan Bor, filosoof en zen-beoefenaar, gaat op onderzoek uit hoe het vertrouwen op cijfers en kwantificering van de maatschappij ons leven bepaalt en hoe we anders naar de werkelijkheid kunnen kijken.
Bron: KRONCRV
Tussen meten en weten
Wetenschap is bij uitstek het terrein waar meten de norm is. Echter, sinds meer dan een eeuw, sinds de kwantumfysica en het onzekerheidsprincipe, staat ook de wetenschap oog in oog met niet-weten. De wetenschap raakt hier aan o ...
Tussen meten en weten
Meetbaarheid is een belangrijk instrument als het gaat om onze gezondheid, maar leidt het ook altijd tot de beste beslissingen als efficiëntie gaat meewegen? In de oosterse traditie zag men het menselijk lichaam als een microc ...
Tussen meten en weten
De cijfers in economie representeren al lang niet meer onze dagelijkse werkelijkheid. Er gaat steeds meer geld om in de financiële markten, terwijl de ongelijkheid toeneemt. Wat is hier aan de hand? Hoe kunnen we ons ontworste ...
Tussen meten en weten
Eén van de struikelblokken die bij vernieuwing van het onderwijs steeds weer in de weg lijken te staan zijn toetsen. Wat zeggen deze toetsresultaten werkelijk over de ontwikkeling van onze kinderen? En wat zijn de negatieve ge ...