Is seks voor jongeren verworden tot consumptiegoed? Menna Laura Meijer vergelijkt de verhalen van jongeren met het beeld dat de media doorgaans oproepen De seksuele werkelijkheid van dertien- tot achttienjarigen, vergeleken met het idee dat volwassenen en opiniemakers hiervan hebben. Is seks voor jongeren verworden tot consumptiegoed? Groepsverkrachtingen, seksuele excessen via MSN, jongens die playen en pimpen omdat ze te veel clips kijken, homojongens die niet uit de kast durven en seks in ruil voor Breezers en Big Macs schetsen een somber beeld, maar is de praktijk inderdaad zo treurig als de beeldvorming? In aansluiting op de series Sexy, Meisjes en Boys over jongeren, liefde en seks vergelijkt Menna Laura Meijer de verhalen van deze jongeren met het beeld dat de media doorgaans oproepen. Daarnaast interviews met Hanneke de Graaf - onderzoeksleider van Seks onder je 25ste van Rutgers Nisso Groep - en de socioloog Cas Wouters.
Bron: VPRO
VPRO Thema
Verwennen we onze kinderen teveel en is dat zo schadelijk als de deskundigen ons willen doen geloven? Of het nu is met spullen of met aandacht, directe behoeftebevrediging lijkt de trend. We onderzoeken één van de grootste ta ...
VPRO Thema
Verwennen we onze kinderen teveel en is dat zo schadelijk als de deskundigen ons willen doen geloven? We onderzoeken één van de grootste taboes van deze tijd, de opvoeding: streng of vrij? Verwennen we onze kinderen teveel en ...
VPRO Thema
Verwennen we onze kinderen teveel en is dat zo schadelijk als de deskundigen ons willen doen geloven? We onderzoeken één van de grootste taboes van deze tijd, de opvoeding: streng of vrij? Verwennen we onze kinderen teveel en ...
VPRO Thema
Op een doordeweekse nacht, om pakweg 3 uur, zijn 1 miljoen Nederlanders klaar wakker. Nederland wordt langzaam een echte 24-uurs samenleving. Tien procent van de Nederlanders lijdt ondertussen aan chronische slapeloosheid. Gunn ...
VPRO Thema
Nederland heeft een slecht humeur. We ergeren ons vaak aan hoe de samenleving er voor staat. We ergeren ons aan elkaar, aan de politiek en aan de elite. Nederland heeft een slecht humeur. We ergeren ons vaak aan hoe de samenlev ...
VPRO Thema
Persoonlijke verhalen over de nieuwe mogelijkheden die social media het liefdesleven van de Facebook en Twitter-generatie te bieden hebben, maar ook over de verleidingen en de gevaren ervan. Wat heeft internet in twintig jaar e ...
VPRO Thema
Persoonlijke verhalen over de nieuwe mogelijkheden die social media het liefdesleven van de Facebook en Twitter-generatie te bieden hebben, maar ook over de verleidingen en de gevaren ervan. Wat heeft internet in twintig jaar e ...
VPRO Thema
Status, netwerken en ongegeneerd carrière maken, het imago van twintigers van nu. We volgen jongeren tussen 20-30 jaar en inventariseren hun idealen, toekomstverwachtingen, dilemma