Medialogica

Onderzoek naar het verschil tussen beeld en werkelijkheid. Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers?

Hoe kon een omstreden medicijn uitgroeien tot zo'n grote hype? In het begin van de coronapandemie worden twee malariapillen gezien als hét middel tegen Covid-19: chloroquine en hydroxychloroquine. Wereldwijd presenteerden artsen en onderzoekers het stokoude medicijn als wondermiddel. In Nederlandse ziekenhuizen is het op grote schaal ingezet en zijn er waarschijnlijk duizenden patiënten mee behandeld. Van dat enthousiasme is in medisch-wetenschappelijke kringen niks meer over. Met oa: Samantha Schellens, dr. Martje Maas, dr. Peter de Vries, dr. Mark de Boer, dr. Marcel Olde Rikkert, dr. Lennie Derde, dr. Michael Kuiper en dr. Joost Wiersinga.

Bron: VPRO

Meer Afleveringen van Medialogica

Nederland 2

Medialogica

Upside Down, SynDROOM, Down the Road: het is slechts een greep uit de vele tv-programma's over mensen met Down. Volgens critici hebben deze programma's een misleidende werking, ze geven de samenleving een te positief beeld van ... 

Nederland 2

Medialogica

Alternatieve media zijn in opmars. Onlinekranten als De Andere Krant en videokanalen zoals Blckbx, Café Weltschmerz en het Red Pill Journal vertellen verhalen die volgens hen in de reguliere media niet verteld worden. Over cor ... 

Nederland 2

Medialogica

Het genre true crime lijkt populairder dan ooit. Journalisten en programmamakers gaan steeds vaker op de stoel van de rechercheur en rechter zitten. Maar welke risico's nemen ze hiermee? En wat is de impact van onbewezen verdac ... 

Nederland 2

Medialogica

Media doen regelmatig verslag van spectaculaire doorbraken in kankeronderzoek. Maar zijn ze echt revolutionair of wordt er valse hoop gegeven? En spelen financiële belangen van de onderzoekers mee? De ziekte blijkt al decennia ... 

Nederland 2

Medialogica

In 2021 maakte Caroline van der Plas rijdend op een trekker haar entree op het Binnenhof. Met haar BoerBurgerBeweging wil zij een einde maken aan de negatieve beeldvorming over de Nederlandse boer. Ze ergert zich aan partijen d ... 

Nederland 2

Medialogica

Burgemeesters en andere directbetrokkenen vertellen over het effect van media-aandacht op het openbaar bestuur wanneer in een gemeente gesproken wordt over asielopvang. De mogelijke komst van een asielzoekerscentrum naar een ge ... 

Nederland 2

Medialogica

Waarom compenseert de Nederlandse Staat Dutchbat-veteranen voor de negatieve beeldvorming? En wie bepaalde de beeldvorming: de media, het ministerie van Defensie of de Dutchbatters zelf? Premier Rutte maakte zomer 22 excuses aa ... 

Nederland 2

Medialogica

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom spekt in Poetins oorlog tegen Oekraïne de oorlogskas, maar sponsorde jarenlang met tientallen miljoenen euro's voetbalclubs en de UEFA. Wat was de strategie van Gazprom? Waarom ging het b ...