Het debat rondom abortus is in 2019 in alle hevigheid opgelaaid. Voor- en tegenstanders halen alles uit de kast om bezoekers van abortusklinieken te overtuigen van hun gelijk. Wie is in deze strijd om de publieke opinie aan de winnende hand? Wat is de mediastrategie van beide kampen? En hoe berichten journalisten over dit onderwerp? Het debat wordt uitgevochten tot op de stoep van de abortuskliniek. Zo deelt de ene actiegroep plastic foetusjes uit, terwijl de andere grote waarschuwingsborden plaatst. 'Medialogica' onderzoekt hoe de verschillende partijen er alles aan doen om met woord en beeld hun gelijk te halen.
Bron: VPRO
Medialogica
Upside Down, SynDROOM, Down the Road: het is slechts een greep uit de vele tv-programma's over mensen met Down. Volgens critici hebben deze programma's een misleidende werking, ze geven de samenleving een te positief beeld van ...
Medialogica
Alternatieve media zijn in opmars. Onlinekranten als De Andere Krant en videokanalen zoals Blckbx, Café Weltschmerz en het Red Pill Journal vertellen verhalen die volgens hen in de reguliere media niet verteld worden. Over cor ...
Medialogica
Het genre true crime lijkt populairder dan ooit. Journalisten en programmamakers gaan steeds vaker op de stoel van de rechercheur en rechter zitten. Maar welke risico's nemen ze hiermee? En wat is de impact van onbewezen verdac ...
Medialogica
Media doen regelmatig verslag van spectaculaire doorbraken in kankeronderzoek. Maar zijn ze echt revolutionair of wordt er valse hoop gegeven? En spelen financiële belangen van de onderzoekers mee? De ziekte blijkt al decennia ...
Medialogica
In 2021 maakte Caroline van der Plas rijdend op een trekker haar entree op het Binnenhof. Met haar BoerBurgerBeweging wil zij een einde maken aan de negatieve beeldvorming over de Nederlandse boer. Ze ergert zich aan partijen d ...
Medialogica
Burgemeesters en andere directbetrokkenen vertellen over het effect van media-aandacht op het openbaar bestuur wanneer in een gemeente gesproken wordt over asielopvang. De mogelijke komst van een asielzoekerscentrum naar een ge ...
Medialogica
Waarom compenseert de Nederlandse Staat Dutchbat-veteranen voor de negatieve beeldvorming? En wie bepaalde de beeldvorming: de media, het ministerie van Defensie of de Dutchbatters zelf? Premier Rutte maakte zomer 22 excuses aa ...
Medialogica
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom spekt in Poetins oorlog tegen Oekraïne de oorlogskas, maar sponsorde jarenlang met tientallen miljoenen euro's voetbalclubs en de UEFA. Wat was de strategie van Gazprom? Waarom ging het b ...