In de Verbeke Foundation Kemzeke (B) taxeert Willem de Winter een schilderij. De Belgische impressioniste Juliette Wytsman heeft haar zonnige bloemrijke tuin en huis afgebeeld. Ze was in 1886 getrouwd met Rodolphe Wytsman, ook een impressionistisch schilder. Hun kunstenaarscarrières versmolten en ze konden er goed van leven. Ze waren bevriend met de Belgische impressionist Emile Claus en traden in de voetsporen van Monet en Pisarro. Verder taxeert Jan Beekhuizen twee houten panelen. Deze Hollandse panelen hebben prachtig snijwerk, van heel dik tot flinterdun. Het hele vlak is mooi gevuld, ook een teken van kwaliteit van de houtsnijder. Op het ene paneel zien we de aankondiging van de geboorte van Christus, met de engel Gabriël bij Maria. Op het andere paneel zien we de geboorte van Christus met de herders en Jozef en Maria rond de kribbe. Waarschijnlijk zijn deze houtsnijwerken afkomstig uit een kast met meerdere panelen. Ook taxeert Bas Hesselink een album amicorum (vriendenboek). Dit boekje vol tekeningen en teksten van verschillende kunstenaars is van Dinah Kohnstamm (1869-1942). Dinah was zelf ook kunstenares, ze schilderde en maakte werk van textiel en had een atelier in Berlijn en in Amsterdam. Ze besloot om dit gastenboekje in haar atelier neer te leggen, zodat bezoekers uit de culturele kringen er iets in konden tekenen of schrijven. In het boekje zien we onder andere een brief van Jozef Israëls, een landschapje van Piet van de Wijngaerdt, een portret van een van de Amsterdamse Joffers Ans van den Berg en een poezentekening van Henriette Ronner. De belangrijkste tekening is er een van Max Beckmann.
Bron: AVROTROS
Tussen Kunst en Kitsch
Expert Emiel Aardewerk taxeert in Louwman Museum Den Haag een kaarsensnuiter uit 1733 met een schaar in standaard. Kaarsensnuiters uit deze periode in Groningen zijn zeldzaam. Deze is van goede kwaliteit. Bas Hesselink neemt in ...
Tussen Kunst en Kitsch
In het Scheepvaartmuseum Amsterdam taxeert expert Jaap Polak een beeld van speksteen. Het blijkt een heel bijzonder vroeg exemplaar te zijn dat valt onder de beeldhouwkunst van China. Afgebeeld is een van de acht onsterfelijken ...
Tussen Kunst en Kitsch
De ijslepel uit 1760 erft meneer van zijn Friese moeder. Volgens Emiel Aardewerk stamt deze uit de tijd dat er nog strenge winters waren. Je kon heen en weer van Friesland naar Hoorn schaatsen, in één dag. Bij zo'n tocht nam ...
Tussen Kunst en Kitsch
Twee bijzondere schilderijen worden getaxeerd in Het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Een erfstuk, het zeegezicht, dat al vanaf voor de oorlog in de familie zit en een schilderij van een jong stel met een hond. Experts Paul van Ros ...
Tussen Kunst en Kitsch
Expert Karl Stimm buigt zich in het Groninger Museum over een bijl die door de eigenaar onder de grond gevonden is. Een typische Drentse variant. Willem de Winter taxeert een schilderij van Ben Walrecht. Jim van der Meer Mohr k ...
Tussen Kunst en Kitsch
Het schilderij met Maghazni op een paard, is volgens expert Pieter Jorissen gemaakt door Victor Eeckhout. De kunstenaar was gefascineerd door het Midden-Oosten. Zodra het oriëntalisme weer in de mode is, zal de waarde stijgen. ...
Tussen Kunst en Kitsch
De inbrenger van de ijsbeker en kometenbeker zocht vanaf zijn veertiende al naar scherven en pijpenkoppen. Onder andere dankzij hem is er een archeologische dienst in Alkmaar gekomen. Hoeveel zijn deze vondsten van de amateur-a ...
Tussen Kunst en Kitsch
Meer dan twintig jaar had de vader van de eigenaar een stilleven met bloemen in vaas in zijn bezit en hij dacht dat het een echte Sluijters is. Nu hij overleden is, vertelt expert Pieter Jorissen in het HEM dat het ook echt zo ...