Expert Mieke Zilverberg taxeert in het CODA Apeldoorn een snavelbekkan met een koe/rund op het handvat. Meneer heeft deze bijzondere kan in 1977 voor 950 gulden gekocht bij een Nederlandse handelaar. Hij zag bij een vriend een oude-aardewerkverzameling en dacht 'dat wil ik ook'! Zo begon hij met verzamelen. Mieke Zilverberg vertelt dat dit een Iraanse snavelbekkan is. Men gebruikte het om vloeistof in bronzen/aardewerken kommen te gieten. Het is gemaakt in het woestijn- en berggebied van Amlash, ten zuidwesten van de Kaspische Zee. * In het Groninger Museum taxeert expert Jan Beekhuizen een tinnen kan. Mevrouw kocht deze kan als achttienjarig meisje samen met haar moeder voor 650 gulden. Jan Beekhuizen vertelt dat dit een Zwitserse 'Bauchkan' is: de vorm van een buik komt er duidelijk in terug. Dit ontwerp is het belangrijkste van de Zwitserse kannen. * Daarnaast taxeert expert Frank Welkenhuysen in het Stadhuis Middelburg een schilderij van waterlelies. De grootouders van de huidige eigenaresse hadden vier van dit soort schilderijen, van de vier verschillende jaargetijden. Haar moeder kreeg deze en liet hem restaureren, waarna zij hem heeft gekregen. Frank Welkenhuysen vertelt dat het schilderij gemaakt is door Dirk Smorenberg. Dit onderwerp, waterlelies, was typerend voor hem. Hij werkte in een groot atelier aan de Loosdrechtse Plassen, waar hij de omgeving schilderde. Hij stelde zijn atelier open om zo zelf werk te kunnen verkopen. Hij maakte ook de lijsten zelf. Het is belangrijk dat er een 'Smorenberg-lijst' om zijn schilderijen heen zit.
Bron: AVROTROS
Tussen Kunst en Kitsch
Expert Emiel Aardewerk taxeert in Louwman Museum Den Haag een kaarsensnuiter uit 1733 met een schaar in standaard. Kaarsensnuiters uit deze periode in Groningen zijn zeldzaam. Deze is van goede kwaliteit. Bas Hesselink neemt in ...
Tussen Kunst en Kitsch
In het Scheepvaartmuseum Amsterdam taxeert expert Jaap Polak een beeld van speksteen. Het blijkt een heel bijzonder vroeg exemplaar te zijn dat valt onder de beeldhouwkunst van China. Afgebeeld is een van de acht onsterfelijken ...
Tussen Kunst en Kitsch
De ijslepel uit 1760 erft meneer van zijn Friese moeder. Volgens Emiel Aardewerk stamt deze uit de tijd dat er nog strenge winters waren. Je kon heen en weer van Friesland naar Hoorn schaatsen, in één dag. Bij zo'n tocht nam ...
Tussen Kunst en Kitsch
Twee bijzondere schilderijen worden getaxeerd in Het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Een erfstuk, het zeegezicht, dat al vanaf voor de oorlog in de familie zit en een schilderij van een jong stel met een hond. Experts Paul van Ros ...
Tussen Kunst en Kitsch
Expert Karl Stimm buigt zich in het Groninger Museum over een bijl die door de eigenaar onder de grond gevonden is. Een typische Drentse variant. Willem de Winter taxeert een schilderij van Ben Walrecht. Jim van der Meer Mohr k ...
Tussen Kunst en Kitsch
Het schilderij met Maghazni op een paard, is volgens expert Pieter Jorissen gemaakt door Victor Eeckhout. De kunstenaar was gefascineerd door het Midden-Oosten. Zodra het oriëntalisme weer in de mode is, zal de waarde stijgen. ...
Tussen Kunst en Kitsch
De inbrenger van de ijsbeker en kometenbeker zocht vanaf zijn veertiende al naar scherven en pijpenkoppen. Onder andere dankzij hem is er een archeologische dienst in Alkmaar gekomen. Hoeveel zijn deze vondsten van de amateur-a ...
Tussen Kunst en Kitsch
Meer dan twintig jaar had de vader van de eigenaar een stilleven met bloemen in vaas in zijn bezit en hij dacht dat het een echte Sluijters is. Nu hij overleden is, vertelt expert Pieter Jorissen in het HEM dat het ook echt zo ...