De Europese variant van horror is traditioneel altijd net even iets 'nastier' dan de Amerikaanse. Dat begon al met Das Cabinet des Dr. Caligari uit 1920 en die lijn loopt door tot films als Let The Right One In. In de zogeheten giallo's, de Italiaanse versie van horrorfilms, spelen geweld en erotiek een grote rol. Meester van dat genre is Dario Argento met klassiekers als Suspiria en Profondo Rosso. Martin Koolhoven gaat ook op zoek naar antwoord op de meest prangende vraag van allemaal: hoe hoort bloed eruit te zien?
Bron: VPRO
De kijk van Koolhoven
De vampier is altijd een rijke inspiratiebron geweest voor filmmakers, met name de bekendste: Dracula. Francis Ford Coppola maakte een Dracula-verfilming, Roman Polanski waagde zich aan het fenomeen vampier. Maar deze afleverin ...
De kijk van Koolhoven
Wat is gek? Alles wat afwijkt van de norm. Heel interessant voor film, omdat je zo ook de maatschappij kan bekritiseren. In deze aflevering: de gekmakende oorlog in 'The Deer Hunter', de briljante psychopaat en seriemoordenaar ...
De kijk van Koolhoven
Transformatie is altijd een wezenlijk bestanddeel van speelfilm. Maar aardig wat films hebben transformatie zélf als thema. Denk aan The Fly van David Cronenberg, waarin Jeff Goldblum langzaam verandert in een vlieg. Of The Ma ...
De kijk van Koolhoven
De vampier is altijd een rijke inspiratiebron geweest voor filmmakers, met name de bekendste: Dracula. Francis Ford Coppola maakte een Dracula-verfilming, Roman Polanski waagde zich aan het fenomeen vampier. Maar deze afleverin ...
De kijk van Koolhoven
Voor speelfilms heb je drama en conflict nodig en een dystopie is van zichzelf al een dramatische setting. In tegenstelling tot de utopie, die in de meeste films toch stiekem een vermomde dystopie blijkt te zijn. Onder de dysto ...
De kijk van Koolhoven
Sport is een ideaal vehikel voor filmmakers. Het heeft van zichzelf drama en is heel goed te gebruiken als metafoor voor het leven. Toch leent niet elke sport zich even goed voor een verfilming. Waarom zijn er zoveel minder voe ...
De kijk van Koolhoven
Wat hebben filmklassiekers als Rebel without a cause, Stand by me, The Graduate en American Graffiti allemaal met elkaar gemeen? Het zijn films over volwassen worden, of coming of age-films, zoals de Engelsen het zeggen. Het be ...
De kijk van Koolhoven
Martin Koolhoven bespreekt Back to the future, Ground hog day, Idiocracy en Looper. Hij legt uit hoe wetenschapper Stephen Hawking heeft bewezen dat tijdreizen helemaal niet kan. In The Time Machine uit 1960 gaat de tijdreizige ...