We blinken tegenwoordig uit in de kunst elkaar te beïnvloeden. Niet verwonderlijk want invloed is macht en macht is geld. Pieter Hulst onderzoekt hoe we worden beïnvloed en hoe je anderen kunt beïnvloeden. Wat beweegt ons ertoe om het ene product wel te kopen en het andere niet? Welke verkooptactiek werkt bijvoorbeeld het beste als je een doodgewone brie aan de man wilt brengen? Pieter Hulst laat ook zien wat je kunt doen om je baas zo ver te krijgen om loonsverhoging te geven. Maar ook wat een simpele psychologische truc is om dieven om de tuin te leiden. Tot slot vertelt prof. dr. ing. Ionica Smeets hoe journalisten ons eenvoudig beïnvloeden door slim gebruik te maken van cijfers en statistieken.
Bron: VPRO
Wetenschap havermoutpap
We blinken tegenwoordig uit in de kunst elkaar te beïnvloeden. Niet verwonderlijk want invloed is macht en macht is geld. Pieter Hulst onderzoekt hoe we worden beïnvloed en hoe je anderen kunt beïnvloeden. Wat beweegt ons er ...
Wetenschap havermoutpap
Vooroordelen zitten verweven in ons brein, zoals een patroontje in een gebreide trui. Zo zijn we bijvoorbeeld onbewust racistisch. Hoe komen we van onze vooroordelen af? Daarover praat Pieter Hulst onder anderen met Midas Dekke ...
Wetenschap havermoutpap
Om de praktijk van geluk te peilen, onderzoekt Pieter Hulst of geluk toeneemt wanneer mensen meer geld krijgen. Wat klopt er van de gevleugelde uitdrukking 'geld maakt niet gelukkig'? Zo blijkt dat wanneer je een schoonmaker in ...
Wetenschap havermoutpap
Pieter Hulst gaat op zoek naar wetenschappelijk bewezen methoden waarmee we onze grote liefde kunnen veroveren. Aan de hand van verschillende experimenten bekijkt hij welke tactieken het beste werken in de jacht op de liefde. W ...