Afgelopen jaar waren er zo'n zeshonderd dodelijke verkeersongelukken. Dat zijn er twee per dag. Het ministerie van Verkeer en Veiligheid heeft als doelstelling om dat aantal in de komende jaren flink omlaag te brengen naar maximaal vijfhonderd in 2020. Het is aan de gemeentes om een zo veilige mogelijke verkeerssituatie te creëren, maar in hoeverre zij daarin slagen blijkt nogal per gemeente te verschillen. Zo doet Rotterdam het de laatste jaren heel goed. Tussen 2004 en 2010 vielen in deze stad nog relatief veel verkeersdoden. De laatste jaren is dat sterk afgenomen omdat de gemeente specifieke aanpassingen heeft gedaan. In Nijmegen gebeuren de laatste jaren juist relatief veel dodelijke ongelukken. Deze gemeente is dus onveiliger geworden. We willen in dit dossier uitzoeken in hoeverre gemeentelijk beleid en planning invloed hebben op de verkeersveiligheid. En hoe efficiënt het beleid is om het aantal verkeersdoden terug te brengen. Binnen de bebouwde kom zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de veiligheid van het verkeer. Zij kunnen een aantal middelen inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een daarvan is het luisteren naar de tips en klachten die burgers hebben. Mensen kunnen individueel gevaarlijke punten melden bij hun gemeente. Maar De Monitor stelt de vraag hoe goed er wordt geluisterd naar burgers als ze klachten hebben over een bepaalde verkeerssituatie. Wat doen gemeenten eraan om te waarborgen dat burgers veilig kunnen deelnemen aan het wegverkeer? Hebben ze daar genoeg middelen voor? Meerdere tipgevers melden dat ze geen gehoor krijgen bij hun gemeente als ze een in hun ogen gevaarlijke weg aankaarten als onveilig. Hoe verkeersveilig zijn de gemeenten en wat doen ze eraan om ze veilig te houden of te krijgen?
Bron: KRO-NCRV
De Monitor
Dat de gaswinning uit het grote Groningenveld voor veel schade zorgt, is inmiddels wel duidelijk. Bij de ruim 200 'kleine' gasvelden die Nederland rijk is, zouden de risico's op schade aan woningen minimaal zijn. Lokale bewoner ...
De Monitor
Marko kocht een voormalig schietterrein van de politie. Op papier is het schoongemaakt natuurgebied, in de praktijk een bosperceel vol met loden kogels. Had hij dit kunnen weten? Samen met Follow the Money duikt De Monitor in d ...
De Monitor
Politieagent Joeri wordt bewusteloos geslagen terwijl hij aan het werk is. Een maand lang zit hij thuis. Het is een gebeurtenis met een grote impact voor hem. Daarom vindt hij het onbegrijpelijk dat de dader er volgens hem makk ...
De Monitor
Vrachtwagenchauffeur Jan van Houwelingen ziet de werkdruk in de transportsector toenemen. Collega-truckers overschrijden de voorgeschreven rijtijden door te strakke planningen. We volgen Jan in zijn zoektocht. Hoe komt het dat ...
De Monitor
Ouders van een kind met autisme zijn vaak jaren kwijt voordat deze diagnose is gesteld. Vervolgens duurt het jaren voordat ze een passende therapie of behandeling vinden. Hoe kan dit? Volgens sommige deskundigen is de classific ...
De Monitor
Eva heeft astma waarvoor ze medicijnen gebruikt. Regelmatig krijgt ze van de apotheek andere geneesmiddelen mee dan ze gewend is. Daar is ze niet blij mee, want ze wordt er moe en benauwd van. Ondanks dat de arts 'medische nood ...
De Monitor
Robin heeft al enkele jaren een conflict met de Sociale Dienst over zijn bijstandstuitkering. Volgens hen heeft hij gefraudeerd, de zogenoemde inlichtingenplicht geschonden en daarom onterecht geld van de gemeente gekregen. Doo ...
De Monitor
Huiseigenaren Silvester, Frans en Pieter melden zich bij ons met funderingsschade. Inmiddels komen er uit meer dan tweehonderd gemeenten meldingen binnen, zegt het expertisecentrum voor funderingen KCAF. Door de droogte zijn de ...