Fietsers worden steeds dominanter in de centra van oude binnensteden. Dat zorgt ook meteen voor een probleem: waar laten we al die fietsen? Voorheen was de komst van de trein en later de auto een grote verandering. Wat betekende bijvoorbeeld de komst van het station voor de groei van Maastricht? Ten behoeve van de auto zijn hele binnensteden gesloopt. Gelukkig voor Amsterdam, maar vooral voor Utrecht, zijn niet alle plannen doorgegaan. Daar waren anders alle grachten nu snelwegen geweest en was er een driebaansweg aangelegd precies over het Domplein. Daarvoor in de plaats is Hoog Catharijne gekomen: begonnen als plan voor een parkeergarage bij het station, maar uiteindelijk verworden tot een van de grootste ingrepen in Nederlandse binnensteden. Veel huizen zijn er voor gesloopt, zoals het prachtige gebouw 'De Utrecht'. Steden zijn overigens altijd in beweging en worden voortdurend aangepast aan de moderne visie op mobiliteit. Stationsgebieden waren ooit chique woonwijken. Maar in de jaren tachtig bleken stationsgebieden verloederd tot een soort no-gogebieden vol junks en hoeren. Inmiddels zijn alle grote stations weer opgeknapt en nieuwe toegangspoorten tot de stad geworden. Elke nieuwe vervoersstroom vraagt om nieuwe aanpassingen aan de stad. Nu auto's autonoom gaan rijden, zal de stad opnieuw veranderen.
Bron: VPRO
Onzichtbaar Nederland
Het bombardement van Rotterdam heeft naast een verwoeste binnenstad ook veel niet-ontplofte explosieven achtergelaten. Niet alleen van de Duitsers, maar ook van de geallieerden. Via een datavisualisatie wordt zichtbaar waar al ...
Onzichtbaar Nederland
Honderd jaar terug werd het agrarische land nog gekenmerkt door een eindeloze hoeveelheid kleinschalige akkers. Daar maakte de herverkaveling rigoureus een einde aan met als gevolg een monotoon landschap waar efficiëntie leide ...
Onzichtbaar Nederland
Vanwege de internationale handel en het vele reizen is Nederland gevoelig voor besmettelijke ziektes van buitenaf. Er werden maatregelen genomen om ziektes buiten de deur te houden die onder meer mee werden gebracht door matroz ...
Onzichtbaar Nederland
Industrieën komen en gaan, maar wat betekent dit voor de dorpen en steden die dankzij de fabriek hebben kunnen groeien? De Zaanstreek is het oudste industriegebied van Nederland en ook een van de oudste van Europa. Waar nu de ...
Onzichtbaar Nederland
Nederland voert al eeuwenlang een gevecht tegen het water. De dreiging kwam eerst vanuit zee, later ook vanuit de rivieren en de laatste tijd ook nog vanuit de hemel. Onze delta is geen veilige plek om te wonen en te werken, ma ...
Onzichtbaar Nederland
Fietsers worden steeds dominanter in de centra van oude binnensteden. Dat zorgt ook meteen voor een probleem: waar laten we al die fietsen? Voorheen was de komst van de trein en later de auto een grote verandering. Wat betekend ...
Onzichtbaar Nederland
In Groningen moeten steeds meer huizen worden gestut als gevolg van aardbevingen in deze regio. De gaskraan wordt daarom langzaam dichtgedraaid, waardoor nieuwe bronnen nodig zijn. Maar het is niet de eerste keer dat we in Nede ...
Onzichtbaar Nederland
Gedurende de laatste tweehonderd jaar is Nederland een stuk beter bereisbaar en bereikbaar geworden. De meeste mensen kwamen 150 jaar geleden niet veel verder dan het volgende dorp. Door de komst van het spoor en later ook brug ...