De naam Gispen bepaalt tot vandaag ons beeld van het interieur van het Nieuwe Bouwen en is synoniem voor de moderniteit in Nederland. Gispen bestaat honderd jaar, aanleiding voor een tentoonstelling in museum Boijmans van Beuningen en een uitzending van Jeroen Vissers documentaire over één van Nederlands eerste industrieel ontwerpers: Willem Hendrik Gispen. Als ontwerper is Gispen (1890-1981) buitengewoon succesvol. Zijn moderne en functionele lampen, stoelen en bureaus slaan aan in het vooroorlogse Nederland. De beroemde stalen buismeubels worden klassiekers. Vooral de achterpootloze stoel zal iedereen herkennen, maar niet velen zullen weten dat het ontwerp oorspronkelijk van Mart Stam (ontworpen voor zijn zwangere vrouw) komt en daarmee aanleiding geeft tot jarenlange juridische strijd. Het ondernemerschap gaat Gispen minder goed af. Hij investeert teveel en raakt de financiële zeggenschap over zijn bedrijf kwijt. Uiteindelijk verlaat hij het bedrijf dat hij heeft opgericht en dat zijn naam draagt. Privé beleeft hij stormachtige tijden als hij zijn gezin verlaat en trouwt met de achttien jaar jongere Riek van de Griend. In de jaren 90 beleeft een aantal van zijn bekendste ontwerpen een opmerkelijke revival. Ze worden weer in productie genomen en zijn opnieuw een groot commercieel succes. De vintage Gispen vind je nu steeds meer in museale collecties. Dit onderstreept hun kunstzinnige kwaliteit en vormt een opvallende blijk van de omkering in de waardering: van industrieel gevormd gebruiksvoorwerp naar museaal stuk. Het verhaal over Gispen wordt o.a. verteld door zijn tweede vrouw Riek van de Griend (99 jaar), dochter Antoinette en experts, zoals de kunsthistoricus André Koch en antiquair Ad van de Bruinhorst.
Bron: NPS
Het Uur van de Wolf
In de jaren dertig en veertig gebruikt Leonie Brandt haar acteertalent om een briljante dubbelspionne te worden. Zoals dat een spionne betaamt, is er nauwelijks beeld- of fotomateriaal van haar te vinden. Toch weet regisseur An ...
Het Uur van de Wolf
Al in de eerste minuut vloeien er tranen. 'Dit wordt een droevig verhaal', vertelt Alex Orbison, als hij begint met het levensverhaal van zijn vader, de legendarische Amerikaanse singer-songwriter Roy Orbison (1936 -1988). In 1 ...
Het Uur van de Wolf
Geen vrouw is zo baanbrekend geweest in de popmuziek als de Canadese Suzi Quatro. Ze was de eerste vrouwelijke bassist in een hardrockband, groeide uit tot een rolmodel voor vrouwen en verkocht wereldwijd 55 miljoen platen. Dez ...
Het Uur van de Wolf
In de zomer van 2018 trokken ze onder de ogen van honderdduizenden toeschouwers door de straten van Leeuwarden: de reusachtige marionetten van het Franse theatergezelschap Royal de Luxe. Deze documentaire vertelt het verhaal va ...
Het Uur van de Wolf
Hoe buig je droevige verhalen om tot troostrijke liedjes? In deze boatmovie vaart Ferry Heijne, frontman van de Zaanse band De Kift, uit. Hij verruilt het podium voor een drijvende studio. Al ruim drie decennia bespeelt hij met ...
Het Uur van de Wolf
Portret van de Libanese kunstenaar Rayyane Tabet (1983). Zijn overgrootvader was betrokken bij opgravingen van Tell Halaf, maar hij spioneerde ook voor de regering in Beiroet.
Het Uur van de Wolf
De wereldberoemde band vertelt voor het eerst zelf het complete verhaal. Met humor en schwung volg je de reis van het bescheiden begin tot stadionvullende faam. Regisseur Mat Whitecross registreerde hoe vier slungelige postpube ...
Het Uur van de Wolf
In de zomer van 2018 trokken ze onder de ogen van honderdduizenden toeschouwers door de straten van Leeuwarden: de reusachtige marionetten van het Franse theatergezelschap Royal de Luxe. Deze documentaire vertelt het verhaal va ...