Medialogica

Onderzoek naar het verschil tussen beeld en werkelijkheid. Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers?

Hoe een mediaheld een media-paria werd. Ooit stond hij bekend als de bestrijder van fraude en corruptie maar nu staat Jos van Rey zelf voor de rechter om zich te verdedigen tegen verdenking van omkoping, verkiezingsfraude en witwassen. Als Kamerlid profileert hij zich als waakhond. De slagerszoon uit Roermond steekt zijn weerzin tegen de katholieke Limburgse bestuurscultuur niet onder stoelen of banken. Hij beschuldigt het CDA zonder omwegen van corruptie Als vicevoorzitter bijt hij zich tijdens de Parlementaire Enquête Bouwsubsidies vast in alles dat naar onregelmatigheden riekt. Het levert hem aanzien op in de Haagse arena. Hij is benaderbaar voor het journaille in de residentie, dat hem voorziet van bijnamen als 'brigadier snuf' en 'de horzel van het Binnenhof'. Van Reys vasthoudendheid dwingt respect af bij vriend en vijand. Wanneer hij Den Haag verlaat en terugkeert naar zijn geboortegrond wordt hij met open armen ontvangen, ook door de lokale journalistiek. Als Wethouder stadsplanning en ruimtelijke ordening is hij, samen met projectontwikkelaar en jeugdvriend Piet van Pol, de drijvende kracht achter de Roermondse metamorfose van slaperig provinciestadje tot regionale metropool. De voortvarendheid van Van Rey wekt de aandacht van een duo journalisten bij De Limburger. Langdurig onderzoek leidt tot openbaarmaking van een reeks integriteit meldingen betreffende Van Rey. Het betreft onder meer vakanties naar St Tropez, met zijn jeugdvriend de projectontwikkelaar. In oktober 2011 volgt er een onthullende publicatie, strekking: er is sprake structurele schijn van belangenverstrengeling tussen wethouder Van Rey en projectontwikkelaar Piet van Pol. Het is het begin van de onttroning van ‘de onderkoning van Roermond’. De gemeente stelt een onderzoek in dat de feiten uit de publicatie bevestigt. Daarna richt ook het Openbaar Ministerie haar pijlen op de wethouder. De voormalige 'horzel van het Binnenhof' staat op 20 januari 2015 in Rotterdam voor de rechter. Waarom bleef het imago van de bestuurder zo lang intact? Wat voor rol speelden de media, de lokale bestuurscultuur en het netwerk van de politicus? In Medialogica hoe het beeld, Van Rey de corruptiebestrijder, veranderde in de werkelijkheid, Jos van R. corruptieverdachte.

Bron: VPRO

Meer Afleveringen van Medialogica

Nederland 2

Medialogica

Upside Down, SynDROOM, Down the Road: het is slechts een greep uit de vele tv-programma's over mensen met Down. Volgens critici hebben deze programma's een misleidende werking, ze geven de samenleving een te positief beeld van ... 

Nederland 2

Medialogica

Alternatieve media zijn in opmars. Onlinekranten als De Andere Krant en videokanalen zoals Blckbx, Café Weltschmerz en het Red Pill Journal vertellen verhalen die volgens hen in de reguliere media niet verteld worden. Over cor ... 

Nederland 2

Medialogica

Het genre true crime lijkt populairder dan ooit. Journalisten en programmamakers gaan steeds vaker op de stoel van de rechercheur en rechter zitten. Maar welke risico's nemen ze hiermee? En wat is de impact van onbewezen verdac ... 

Nederland 2

Medialogica

Media doen regelmatig verslag van spectaculaire doorbraken in kankeronderzoek. Maar zijn ze echt revolutionair of wordt er valse hoop gegeven? En spelen financiële belangen van de onderzoekers mee? De ziekte blijkt al decennia ... 

Nederland 2

Medialogica

In 2021 maakte Caroline van der Plas rijdend op een trekker haar entree op het Binnenhof. Met haar BoerBurgerBeweging wil zij een einde maken aan de negatieve beeldvorming over de Nederlandse boer. Ze ergert zich aan partijen d ... 

Nederland 2

Medialogica

Burgemeesters en andere directbetrokkenen vertellen over het effect van media-aandacht op het openbaar bestuur wanneer in een gemeente gesproken wordt over asielopvang. De mogelijke komst van een asielzoekerscentrum naar een ge ... 

Nederland 2

Medialogica

Waarom compenseert de Nederlandse Staat Dutchbat-veteranen voor de negatieve beeldvorming? En wie bepaalde de beeldvorming: de media, het ministerie van Defensie of de Dutchbatters zelf? Premier Rutte maakte zomer 22 excuses aa ... 

Nederland 2

Medialogica

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom spekt in Poetins oorlog tegen Oekraïne de oorlogskas, maar sponsorde jarenlang met tientallen miljoenen euro's voetbalclubs en de UEFA. Wat was de strategie van Gazprom? Waarom ging het b ...