Medialogica

Onderzoek naar het verschil tussen beeld en werkelijkheid. Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers?

“We hebben media waar geruchten een eigen leven kunnen gaan leiden, die kunnen veel belangrijker worden dan de realiteit.” - George Papandreou, voormalig premier Griekenland “Impliciet was er een soort afspraak dat het voor ons wat makkelijk was om heel streng te zijn, en dat hielp Duitsland ook heel erg.” - Jan Kees de Jager, voormalig minister van Financiën over de samenwerking met Duitsland De naschokken van de eurocrisis zijn vandaag de dag nog voelbaar. Brussel stond de afgelopen jaren als nooit tevoren in de belangstelling van journalisten, economen en opiniemakers. Sommigen voorspelden een Grieks vertrek uit de euro, anderen het einde van de muntunie. De belangrijkste politici zwegen of lieten mondjesmaat informatie los, uit angst voor reacties op de financiële markt. Populistische politici en de media gooiden olie op het vuur. Hoe kwam de publieke opinie rondom de Griekse crisis tot stand? In hoeverre duwden doemscenario’s Griekenland verder naar de financiële afgrond? Wat stond er in de noodplannen die Europese instituties en nationale overheden angstvallig geheim hielden? En wat betekende deze crisis voor de Europese samenwerking? In deze vervolgaflevering van de uitzending in mei komt Argos-TV Medialogica met een lange reconstructie van de beeldvorming ten tijde van de eurocrisis. Er wordt hierover onder anderen gesproken met toenmalig premier van Griekenland George Papandreou, voorzitter Eurogroep Jean-Claude Juncker, ECB-president Jean-Claude Trichet, minister van Financiën Jan Kees de Jager, de Griekse minister van Financiën Giorgos Papakonstantinou, eurocommissaris Olli Rehn en Nederlandsche Bank-president Nout Wellink. Daarnaast komen journalisten van Der Spiegel, Bloomberg, The Financial Times en de BBC aan het woord. Over de korte versie van dit verhaal, die dit voorjaar als voorproef werd uitgezonden, schreef NRC Handelsblad: “Uitstekend gemaakt en het bekijken zeer waard. Het enige wat er op aan te merken valt is dat het halve uur dat voor de uitzending is uitgetrokken best dubbel had gemogen.” Regie: Misja Pekel; Research: Ruben Treurniet en Maud van de Reijt

Bron: VPRO

Meer Afleveringen van Medialogica

Nederland 2

Medialogica

Upside Down, SynDROOM, Down the Road: het is slechts een greep uit de vele tv-programma's over mensen met Down. Volgens critici hebben deze programma's een misleidende werking, ze geven de samenleving een te positief beeld van ... 

Nederland 2

Medialogica

Alternatieve media zijn in opmars. Onlinekranten als De Andere Krant en videokanalen zoals Blckbx, Café Weltschmerz en het Red Pill Journal vertellen verhalen die volgens hen in de reguliere media niet verteld worden. Over cor ... 

Nederland 2

Medialogica

Het genre true crime lijkt populairder dan ooit. Journalisten en programmamakers gaan steeds vaker op de stoel van de rechercheur en rechter zitten. Maar welke risico's nemen ze hiermee? En wat is de impact van onbewezen verdac ... 

Nederland 2

Medialogica

Media doen regelmatig verslag van spectaculaire doorbraken in kankeronderzoek. Maar zijn ze echt revolutionair of wordt er valse hoop gegeven? En spelen financiële belangen van de onderzoekers mee? De ziekte blijkt al decennia ... 

Nederland 2

Medialogica

In 2021 maakte Caroline van der Plas rijdend op een trekker haar entree op het Binnenhof. Met haar BoerBurgerBeweging wil zij een einde maken aan de negatieve beeldvorming over de Nederlandse boer. Ze ergert zich aan partijen d ... 

Nederland 2

Medialogica

Burgemeesters en andere directbetrokkenen vertellen over het effect van media-aandacht op het openbaar bestuur wanneer in een gemeente gesproken wordt over asielopvang. De mogelijke komst van een asielzoekerscentrum naar een ge ... 

Nederland 2

Medialogica

Waarom compenseert de Nederlandse Staat Dutchbat-veteranen voor de negatieve beeldvorming? En wie bepaalde de beeldvorming: de media, het ministerie van Defensie of de Dutchbatters zelf? Premier Rutte maakte zomer 22 excuses aa ... 

Nederland 2

Medialogica

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom spekt in Poetins oorlog tegen Oekraïne de oorlogskas, maar sponsorde jarenlang met tientallen miljoenen euro's voetbalclubs en de UEFA. Wat was de strategie van Gazprom? Waarom ging het b ...