Een op de acht Nederlandse vrouwen krijgt borstkanker. Iedereen kent wel iemand in zijn naaste omgeving die met deze levensbedreigende ziekte kampt. De plek waar een vrouw misschien op haar kwetsbaarst is, haar mooist, trotst en meest sexy, wordt een bron van vertwijfeling en woede. Wakker in een boze droom laat op zeer persoonlijke en intieme wijze zien hoe de vrouwen en hun partners na de diagnose proberen weer vat te krijgen op het leven. Bij Ingrid, Vicky en Sabrina toont zich borstkanker in verschillende gedaanten. Ze gaan de ziekte met de moed der wanhoop, en soms ook met humor, te lijf. De vaak zware en pijnlijke behandelingen die zij ondergaan, zijn een tijdelijke etappe naar de gehoopte genezing die zo weer in ziekte om kan slaan. Zoals bij Vicky die voor de zoveelste keer slecht nieuws krijgt: “Ze zitten dus gewoon overal. Die rotjongens.” Maar ook hun gevoel voor eigenwaarde staat op het spel. Ze voelen zich in hun vrouwelijkheid aangetast, beschadigd en onzeker. Sabrina: “Heel eerlijk, Ik denk dat als je als vrouw geen borsten hebt je niet af bent. Mismaakt vind ik een groot woord. Maar ik denk wel dat het in de richting komt.” De Latasters volgen de vrouwen gedurende anderhalf jaar, o.a. bij hun gesprekken met de oncoloog, professor Emiel Rutgers (Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis). Opvallend is zijn gedrevenheid en zijn geduld. Hij ziet het als een van zijn taken de angsten van zijn patiënten helpen te bezweren en hun balans in het leven te hervinden. Daarbij beschikt hij over humor zonder jolig te zijn. Met veel inlevingsvermogen tonen de makers het verschil in de reacties van de vrouwen. De één voelt zich mismaakt door het verlies van een borst - “Een borstamputatie. Ik kan er niet over praten. Ik kan er niet naar kijken. Een vrouw hoort twee borsten te hebben.” - de ander vindt het sneuer voor haar man dan voor haarzelf. De één houdt emoties op afstand, de ander wordt meegesleurd door verdriet. Waar halen de vrouwen hun veerkracht vandaan? Uitgerekend in deze periode waar de steun van dierbaren hard nodig is komen relaties onder spanning te staan. Veel aandacht van de makers gaat dan ook naar de omstandigheden thuis. Wat krijgen kinderen mee van de bedreigende situatie? Kan de partner zich inleven in de angst om een borst te verliezen? Sabrina: “Soms red je het niet alleen. Maar hij praat wel goed hoor. Ik ben wel trots op hem daarin.”
Bron: KRO-NCRV
2Doc
Het unieke inside-verhaal van een wielerploeg die wil bewijzen dat je ook zonder doping kunt winnen. In de honderdste editie van de Tour de France zint het jonge Nederlandse team van Argos-Shimano op revanche op de oude garde d ...
2Doc
Ruim veertig jaar stond pastoor John van Oss (83) aan het roer van de parochies Schimmert en Gernhout, twee hooggelegen dorpjes in Zuid-Limburg. Inmiddels is het tijd voor een welverdiend pensioen. Zijn opvolgers, paters Stefan ...
2Doc
Na twintig jaar het contact met zijn moeder met borderline tot een minimum beperkt te hebben, wordt filmmaker Allard Detiger gebeld door de politie. Haar huis is totaal verwaarloosd, buren klagen en professionele hulp is per di ...
2Doc
Portret van het Groningse dorpje Overschild, het eerste dorp dat bijna volledig wordt gesloopt en herbouwd vanwege de aardbevingen. Dat is althans het voornemen, maar gaandeweg veranderen de spelregels en neemt de bestaansonzek ...
2Doc
Huisarts Mirjam Willemsen begeleidt terminale zieken, maar zelf is ze ook een patiënt met ongeneeslijke kanker. In de tijd die haar nog rest, doorbreekt ze met tomeloze inzet het taboe rond het sterven.
2Doc
Portret van oppositieleider Aleksej Navalny, die hervormingen nastreeft en zich door niets laat afschrikken, ook niet door zijn eigen vergiftiging. In augustus 2020 wordt een aanslag op het leven van Navalny gepleegd, wanneer h ...
2Doc
In Lysytsjansk, vlakbij de frontlinie in het door oorlog verscheurde oosten van Oekraïne, runt een groep vrouwen een opvangtehuis. De medewerkers weten een warme plek te creëren voor de kinderen die door huiselijk geweld of a ...
2Doc
De liefde tussen mensen, hoe gelukkig ook, eindigt vroeg of laat ongelukkig; hetzij door verlies, hetzij door de dood van een van beiden, hetzij door een verbroken verbond. Waarom hebben we eigenlijk lief als liefde ons zoveel ...